
Алгоритми дій при різних реакціях у кризовій ситуації
Під час воєнних дій психіка людини перебуває в постійному напруженні та стресі. Це може призвести до різних реакцій та мати індивідуальні фізичні прояви. Якщо людину, яка знаходиться поряд з вами, помітно «накрило» емоціями, буде корисним знати мінімальний набір прийомів першої психологічної допомоги. Всі вони залежать від конкретного стану, в якому перебуває людина, але є універсальні загальні елементи першої психологічної допомоги:
1. Залишайтеся поруч із людиною, яка потребує допомоги. Люди в кризовій ситуації тимчасово втрачають почуття захищеності та довіри. Коли ви поряд, ви можете допомогти відновити почуття впевненості та безпеки.
2. Активне слухання. Важливо уважно вислухати людину, щоб допомогти їй пережити травмуючу подію.
3. Поважайте почуття інших. Віднесіться без упередження до того, що вам кажуть.
4. Проявіть турботу та надайте практичну допомогу. Якщо хтось перебуває в кризовій ситуації, в першу чергу корисною буде практична допомога: зв’язатися з кимось, хто може побути з постраждалим і т.п.
Реакціями під час кризової ситуації можуть бути:
• страх,
• ступор,
• плач,
• істерика,
• панічна атака,
• нервове тремтіння,
• агресія.
Перша психологічна допомога – це не професійне психологічне консультування, тому її може надавати не лише професійний психолог, а й інший спеціаліст, людина, яка знайома з правилами надання такої допомоги.
Нижче за матеріалами Центру громадського здоров’я МОЗ України наведено алгоритми конкретних дій при різних реакціях у кризовій ситуації.